Sunday, August 30, 2009

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52


1


MALAYSIA


"Rakyat Didahulukan

Pencapaian Diutamakan"


Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Yang Ke 52 dari kami warga
Perpustakaan UniMAP.

Royifazulmaldy Bin Zakaria (Roy)
Unit Perkhidmatan Akses (UPA)

5 comments:

  1. Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke - 52 dari kami.. Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

    ReplyDelete
  2. Merdeka tu apa bang...

    ReplyDelete
  3. Kemerdekaan ialah pemerintahan sendiri oleh penduduk-penduduk sebuah negara yang secara amnya menuntut kedaulatan.

    Istilah kemerdekaan digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai "wilayah" yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan kuasa tentera. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.

    Kemerdekaan boleh merupakan taraf permulaan bagi sebuah negara muncul (sering kali untuk mengisi kekosongan politik), tetapi sering merupakan pembebasan daripada kuasa yang mendominasi kawasan itu. Dari segi negatif, kemerdekaan juga boleh ditakrifkan sebagai keadaan yang tidak dikuasai oleh kuasa yang lain melalui penjajahan, dasar peluasan kuasa atau imperialisme.

    Dalam konteks Kerajaan Malaysia, kemerdekaan yang diperolehi dari bekas penjajahan Kerajaan British amat bermakna kepada rakyat negara Malaysia. Merdekalah sebuah negara yang rakyatnya hidup berbilang kaum dengan aman dan harmoni.

    Sama-samalah kita hayati erti kemerdekaan yang sebenar-benarnya..

    ReplyDelete
  4. Pada pendapat saya kita memang merdeka dari segi hak mentadbir dan mengurus negara kita tetapi dari segi minda, fikiran dan perspektif serta budaya masyarakat Malaysia masih ditahap yang rendah. Justeru, kita perlu mendalami erti kemerdekaan yang sebenar-benarnya demi menjadi warganegara dan bangsa yang berjaya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...